Pondělí ráno. Jsem po víkendové svatbě na Šumavě, tedy v režimu vysoce nekreativní. Přesto se probouzím ve vlaku, který mě veze na kurz o kreativitě… kde jinde!
Před devátou mě i další účastníky vítá klidný a vstřícný úsměv Michelle – digitální vypravěčky, která svým projevem udrží vaši pozornost i kdybyste snad dvě noci nespali nebo patřili do klubu těch nejroztěkanějších.
Strategie. Tento pojem v mém slovníku je zrovna na vytržené stránce, Michelle nám s lehkostí ukazuje k čemu je vlastně užitečná a kdy má smysl na ní pracovat. Dělám si poznámky a představuji si, jak by jednou mohla vypadat obsahová strategie pro Naučmese… 🙈
Vtipná úvodní hra spojená s představením účastníků transformuje klasické ostýchavé tváře do přátelské skupiny, která společně může začít s prvním obsahovým blokem: strategií!
Procházíme si společně 17stránkový pracovní sešit zaměřený pouze na strategii s podtitulkem: Cílem strategie je přijít na to, co, komu, proč, jak a s jakým výsledkem říkáme.
Na kurzu sice není čas si jej vypracovat – bude to chtít minimálně pár hodin a možná i kolegů... každopádně u všech otázek v sešitu jsou kvalitně připravené otázky, které vás tím ladně protáhnou.
Po dospělácky–těžké první části přichází kreativita! Na slajdech svítí text Papoušci a bačkory. Moje pětileté já ožívá!
Vymýšlím křiklavé přezůvky do extravagantního hotelu. Bára, o dvě řady vepředu, bačkory do školy pro děti – když dítě pod stolem dupne, papoušek zanadává nad nudným přednesem kantora či délkou vyučovací hodiny.
Další cvičení. Jak byste mohli jedno z následujících slov použít pro kampaň na vaše podnikání: kniha, veřejné osvětlení, večerka, klíče od bytu, velké prázdniny.
„Snažte se nebrat ty první nápady, jsou často prvoplánové,” dodává Michelle. Po pár minutách už sdílíme naše kreativní výtvory.
Radka, lektorka mediace, ze slova kniha vymyslí, že dva lidi mají společný příběh, ale abychom porozuměli jejich chování, musíme také znát jejich vlastní samostatné příběhy.
Žaneta, která pracuje v reklamce, za pár minut vymyslí offline kampaň díky spojení veřejné osvětlení – lampy, které skrz stínidlo budou na chodník projektovat texty jako „Vidí vás vaši zákazníci ve správném světle?“ s odkazem na jejich studio.
Tereza, pracuje jako sommeliérka, vymýšlí kampaň Prosekárna jako večerka – prodávají totiž šumivá vína s sebou domů pod dvě stovky a mají otevřeno déle než večerky.
Vedle dalších materiálů si odnášíme krásně zpracovaný plakát: Kreativní checklist. Tuším, že už visí na spoustě kancelářských stěnách 🙌
„Zkuste s tím zatřepat, nějak to převrátit, být nestereo“, nabádá nás Michelle.
Řekněte ten příběh z pohledu jiného člověka než hlavního hrdiny anebo třeba začněte jinde než na začátku: Karkulka se probudila u vlka v břiše, v naprosté tmě.
Příběhový potenciál: je to něco, co bych řekl mým kamarádům na společné večeři? Má v sobě ten příběh moment proměny, uvědomění či prozření?
Zapisujte si na konci týdne věci, které jste zažili. Budujte si databází příběhů, do kterých můžete sáhnout.
Tyhle skvělé tipy Michelle prokládá povedenými příklady příspěvků značek na sítích i v printu. Omezení je jedna z nejlepších metod, která vede k neotřelým nápadům. Tady příklady, kdy si reklamní týmy zakázaly použít něco jiného než produkt samotný.
O přestávkách se seznamuji s několika účastníky. Povídáme si u kávomatu a ujídáme připravené plněné housky. Pozoruji kolem sebe svítící oči a rozjetá kolečka uvnitř hlav, která už přemýšlí, jak to co na kurzu dostávají, aplikují na své projekty.
Lidé mají každou chvilku prostor se ptát. Michelle často nechá po posledním položeném dotazu tichých deset vteřin. Ty provokují i ty nesmělejší, aby se přece jen zeptali.
Mít možnost vidět pracovní procesy Michelle, nahlédnout na její organizovanost (počkejte, až uvidíte její poznámkovou aplikaci) a být několik hodin v její přítomnosti nad tématem tvorby, bylo pro mne vysoce nakopávací a návodné.
Svým inspirujícím přístupem mi tak za půlden pomohla z očí sundat ten černý self talk „to nejde, to bychom potřebovali mnohem více zdrojů…”
Později mi došlo, že účastníkem jejího kurzu jsem byl naposledy 10. listopadu 2012, na Umění slov. Přiznám se, že jsem docela zapomněl, jak formující to i tenkrát pro mě bylo. Děkuju za všechno a těším se zase někdy příště!
Digitální vypravěčka na volné noze. Pomáhá srdcařům, aby byli v online světě víc vidět. Je spoluautorkou dvou bestsellerů, knih Bez jablka (2016) a Jak na sítě (2019). Vede kurzy o sociálních sítích a copywritingu. Pomáhala s komunikací mnoha českým i světovým značkám. Je držitelkou dvou cen Fénix content marketing, Zlatého středníku a titulu Osobnost digitálního marketingu 2020. Píše externě do několika časopisů.